TREFOR El-net opjusterer tariffer

Den 1. april 2022 opjusterer TREFOR El-net tarifferne. Årsagen er stigende omkostninger til køb af nettab

2. december 2021

”TREFOR El-net opjusterer tarifferne pr. 1. april 2022. Årsagen hertil er de stigende omkostninger til køb af nettab i både 2. halvår 2021 samt hele 2022.

En del af den strøm, der transporteres, går tabt undervejs fra produktionen gennem ledninger, kabler og videre ud til kundernes stikkontakt. Det kaldes nettab. TREFOR El-net køber nettabet efter udbud til spotpriser på markedet og siden august har vi set stigende elpriser.

Den primære årsag til de stigende elpriser er, at prisen på den fossile naturgas er seksdoblet på et år.

Markedet for el fungerer nemlig sådan, at det er den dyreste nødvendige elproducerende enhed, der til enhver tid bestemmer prisen på al strøm, der udbydes på det internationale marked.

Spørgsmål ved strømsvigt

Som det først skal du tjekke, om der er andre end dig der mangler strøm. Hvis dine naboer også mangler strøm, er det sandsynligvis en fejl på elnettet. Har du ikke modtaget en SMS om afbrydelsen, eller er der ingen oplysninger om afbrydelsen på trefor.dk, kan du kontakte din elleverandør. Din elleverandør er det selskab, som du køber din strøm hos.
Hvis strømmen kun er gået hos dig, kan det skyldes, at din elmåler har været afbrudt. Det kan også være et defekt apparat, der har sprunget en sikring eller fået din HFI/HPFI relæ til at slå fra.
Hvis du oplever skader på dine apparater efter en strømafbrydelse, skal du kontakte dit eget forsikringsselskab.

Hvis der er en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte din elleverandør. Det fremgår af din elregning, hvem din elleverandør er.

Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, og du kan tænde den igen. 

Hvis en eller flere faser mangler, så kan du se, om der er strømafbrydelse i dit område på trefor.dk.

Hvis der ikke er strømafbrydelse, og du kun har én fase synlig og mangler helt eller delvist strøm, så skal du tjekke din sikringer.

 

Mangler du strøm til nogle af dine apparater, lys eller strøm i noget af din bolig, så er det måske en sikring, der er sprunget eller dit HFI/HPFI relæ, som er slået fra.

Start med at slukke alle apparater, der sidder i den gruppe, som sikringen dækker. Slå automatsikringen til igen eller udskift sikringen.

Tænd for apparaterne igen - ét ad gangen.

Hvis automatsikringen slår fra igen eller sikringen springer, så ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk for det.

Tænd automatsikringen eller udskift sikringen igen, så skulle du gerne have strøm igen.

Slår automatsikringen stadig fra eller springer sikringen igen, så skal du kontakte en autoriseret elinstallatør.

 
Til top